Bilangan murid : 36 orang
Umur : ± 8 tahun
Tarikh : 27 JUN 2011
Masa : 10.20 - 11.20 am (60minit)
Tema : Warisan Kita
Tajuk : Permainan Rakyat
Objektif :
Pada akhir pelajaran , murid-murid dapat :
(i) Menceritakan langkah permainan " cari cucu " mengikut urutan .
(ii) Membaca 5 lima langkah permainan " cari cucu " dengan sebutan dan intonasi yang betul .
(iii) Menerangkan maksud 5 lima ayat yang dibaca .
(iv) Membina 5 ayat majmuk dengan Kata Hubung : dan , atau , sambil .
Fokus Utama :
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata , frasa , ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas .
Aras 2 (i) Menceritakan cerita yang didengar dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul .
Fokus Sampingan :
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat .
Aras 2 (i) Menjelaskan maksud ayat yang diberikan .
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk .
Aras 2 (i) Membina ayat majmuk berdasarkan tajuk .
Pengetahuan Sedia Ada :
Murid-murid telah biasa dengan penggunaan kata hubung : dan , atau , sambil .
Sistem bahasa :
Tatabahasa : Kata Hubung
Kosa kata : dan , atau , sambil
Pengisian Kurikulum :
(i) : Ilmu : Kajian Tempatan
(ii) : Nilai : Menghargai , bertolak-ansur
Kemahiran Bernilai Tambah :
(i) Kemahiran Berfikir : Menyusun
(ii) TKP : Muzik , kinestetik
Bahan Bantu Mengajar :
Komputer riba , projektor , slaid power point
Set induksi
1. Guru mengemukakan lirik "Cari Cucu".
2. Guru memimpin murid-murid supaya membaca lirik dengan sebutan dan intonasi yang betul.
3. Murid secara sukalera diminta bangun dan membaca lirik "Cari Cucu".
4. Guru mengaitkan akvitivi dengan tajuk pelajaran .
Langkah 1
1. Guru memperhatikan gambar dan langkah bermain " Cari Cucu ".
2. Guru menerangkan langkah satu demi satu.
3. Murid secara sukalela diminta bangun dan menerangkan langkah bermain " Cari Cucu " mengikut urutan dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan intonasi yang baik dan jelas.
Langkah 2
1. Guru membawa murid ke dewan .
2. Guru mengingati murid-murid supaya tidak membuat bising .
3. Murid-murid dibahagi kepada 3 kumpulan .
4. Guru memimpin murid bermain permainan " Cari Cucu " satu kumpulan demi satu .
5. Murid bermain sambil mengingat balik langkah permainan " Cari Cucu "
6. Guru membetulkan kesalahan murid sekiranya terdapat semua bermain .
Langkah 31. Murid diminta mengeluarkan Buku Latihan dan Aktiviti (ms71)
2. Murid diminta membaca secara senyap terlebih dahulu .
3. Murid diminta membaca arahan latihan dengan kuat serta sebutan dan intonasi yang betul .
4. Guru memesan murid membuat latihan ms71 dengan teliti .
5. Guru memantau secara mengeliling antara murid .
6. Guru memastikan semua murid telah menyiapkan latihan .
7. Guru membuat perbincangan dengan murid tentang latihan yang berkaitan cara bermain "Cari Cucu"
Langkah 4
1. Guru memperlihatkan slaid power point tentang beberapa ayat .
2. Murid diminta membaca ayat yang dipamer dengan kuat serta sebutan dan intonasi yang betul .
3. Guru menerangkan penggunaan Kata Hubung berdasarkan contoh ayat yang diperlihat.
4. Guru bersoal tentang slaid power point .
5. Murid diminta membina ayat dengan Kata Hubung seperti : dan, atau, sambil .
6. Guru membetulkan kesalahan murid sekiranya terdapat kesalahan ayat .
Penutup
1. Guru bertanya kepada murid tentang pelajaran hari ini .
Soalan :
i. Apakan yang kamu pelajaran hari ini ?
Cara bermain " Cari Cucu " , Kata Hubung ( dan , atau , sambil )
ii. Nyatakan cara bermain " Cari Cucu " mengikut urutan ?
1. Pilih seorang pemain untuk menjadi " nenek "
2. Tutup mata dengan kain .
3. Pegang tangan untuk membentuk bulatan .
4. Pemain menyanyikan lagu " Cari Cucu " sambil berpusing-pusing mengelilingi " nenek " .
5. Nenek " menangkap " cucu dan meneka namanya .
2. Guru membuat rumusan tentang tajuk pelajaran pada hari ini .
3. Murid diberi arahan oleh guru untuk membuat latihan dalam Buku Latihan dan Aktiviti (ms72) sebagai kerjarumah hari ini .
4. Guru membuat penutup sosial .
No comments:
Post a Comment